11 September 2001

Hej.
"When you cried, I'd wipe away all of your tears
When you'd scream, I'd fight away all of your fears
And I held your hand through all of these years"
Texten ovan är en fantastiskt stycke ur Evanescene´s låt My Immortal Life. Idag är det 10 år sedan. Det är EXAKT 10 år sedan nu när jag skriver detta! Exakt på minuten nästan.
10 år senare står USA enade med världen, Al-quida försökte slå in kil mellan USA och världen, men misslyckades totalt.
Man kan tro att USA har lyssnat på denna låt och tagit texten till sig. USA har stått enade och verkligen kämpat för att få tillbaka tryggheten hos sina medborgare. På både gott och ont. Det har dött väldigt många, oskyldiga människor i detta krig som USA startade efter attacken. Från båda sidor. Det står överallt att denna dag förändrade världen. Det kan jag också tycka.
Terrorism har fått ett sådant stort utrymme i media. Vilket gör att deras åsikter kommer ut offentligt. Ta t.e.x DÅREN från Norge, jag vägrar skriva hans namn på min blogg. Men han förstod att han skulle få massivt med uppmärksamhet. Det var även därför han gjorde det han gjorde. Ville framföra åsikten och media sväljer betet på en gång. Såklart, det är ju deras jobb.
Sedan har ju flygsäkerheten ändrats. Det också på gott och ont. Det är jävligt bra att det är säkerhets kontroller och metalldektorer och all dess saker. Men att man gör en "rutin" kontroll på en karl från mellan östern kan jag tycka är jävligt disskriminerande mot den personen.
USA har kämpat effektivt mot detta i 10 år. Man kan ifråga sätta USA, ska det verkligen behöva ta 10 år för ett land som USA att hitta den andra dåren. USBL. Det är hans initialer, ni räknar nog ut vem jag menar, tänker inte nämna hans namn heller.
Eller var det andra saker som lockade i mellan östern? Till exempel som det svarta guldet? Oljan?
USA har ju tappat ofantligt mycket pengar på detta krig mot Irak och Afganisthan. Över 1000 MILJARDER DOLLAR(!!!!)

Det är inte undra på att USA har den finans kris som de har. Jag förstår även att Barack Obama drar tillbaka sina styrkor. Dels för de har slutfört målet med detta krig. Och för att de inte hittar fler ursäkter att höja skatten, folk lär bli väldigt kritisk till ännu en skattehöjning. Så med all rätt dras styrkorna tillbaka. Låt Mellan Östern sköta sig självt.
Men folket i New York har stått samman, de har växt till en starkare stad. Till ett vänligare stad.
Dagen 11 september förändrade världen på gott och ont.
Ikväll kommer jag, 23.59 ha en tyst minut för de som dog. Det har jag gjort de senaste 5 åren. Och det ska fortsättas med. Tända ett ljus ska jag också göra. Gör det ni också.
Men för gudsskull. Glöm inte bort att släcka ljuset!
Ta väl hand om er.
RIP offren av dagen den 11 september 2001.

Kommentarer
Postat av: sofie

Fint skrivet!

r.i.p

2011-09-11 @ 16:28:13
URL: http://sofiehammarberg.blogg.se/
Postat av: Sofie

Det är inte så enkelt

2011-11-10 @ 21:30:09
URL: http://sofiehammarberg.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0