Teknologins för och nackdelar.

Hejsan
Jag har länge funderat på vad jag ska skriva om. Och när jag satt på ett privat ställe och läste tidningen såg jag 2 insändare i tidningen. En skrev om att vi skulle skydda kassörskorna genom att betala med kort,och den andra pratade om att vi skulle betala med sedlar på grund av den nya metoden kallad skimming.
Men innan jag börjar kan jag ju berätta lite vad jag har haft för mig den senaste veckan.
Fredagen den 15/4 tog jag ett stort steg i mitt liv genom att ta körkortet. Sedan den dagen har jag nästan bara kört bil.
Tagit turer som är helt onödiga men har bara njutit av att inte ha mamma bredvid mig. Inte för att det är illa att ha mamma bredvid mig, men ni förstår vart jag vill komma.
Nu till inlägget.
_________________________________________________________________________________________________
Teknologin
Kontanter har försvunnit mer och mer från dagens samhälle. Väldigt många utnytjar förmågan att betala med kort. Jag gör det. Det är enklast.
Men,är det verkligen så bra?
När kontanter försvinner, försvinner även person rån. Och det är bra, det är tryggt att gå på stan, man behöver inte vara orolig att man ska bli av med pengarna. Det ända de kan ta av dig är ett plastkort. Och när de tvingar dig på koden, så kan du säga fel, för oftast är dem inte så smart att de ber dig följa med och ta ut pengarna. Oftast gör de det själva. Så de försöker tre gånger sedan är kortet borta och du kan begära ut ett nytt. Dina pengar är kvar där de hör hemma.
Hade du haft kontanter så hade de bara kunnat tagit pengarna. Och på vissa automater så finns det kameraövervakning. Vilket gör att rånaren kan registeras. Men får rånaren kontanter så är det nästan omöjligt att spåra förövaren.
Men är det så jätte säkert att betala med kort?
Busarna har kommit på en ny metod att tjäna andras pengar. Genom att manipulera kortläsarna på affärerna. Och även automaterna. Tillväga gångs sättet har jag ingen aning hur dem gör. Vill inte veta heller.
Men resultatet blir att vi, ärliga kunder drar våra kort och skriver in koden. Precis som expiditen ber dig göra. Du gör det troget  om att du är skyddad. Men det varken du eller expiditen vet är att det kan vara en pryl i maskinen som gör att din svarta remsa registreras. Eller uppgifter i remsan lagras hos tjuven. Och det kan sitta en kamera i taket ovanför som även tjuven satt upp. Som registrerar din kod.
Hur de sedan gör har jag ingen som helst aning. Ifall de använder datorn eller ifall de gör ett fejkat kort, det vet jag inte. Men med all säkerthet blir du av med massor av pengar. Har du otur tar de allt av dig. Alla dina pengar som du jobbar för. Dom pengar som du tjänar genom att gå på jobbegt klockan 7 och kommer hem klockan 16.
Dom pengarna tar de bara sådär. Utan att ha någon som helst sympati för dig och din familj.
Oftast betalar försäkringskassan eller banken tillbaka dina pengar. Men det blir inte bra det heller.
Eftersom då måste de höja skatten för att finansiera dessa kompensationer på stora belopp som de oftast är.
Sedan har folk börja använda internet oftare till att handla kläder och diverse saker. Då vill de att man ska betala via internet genom sitt kort. Man skriver in lite saker och vips så har de den summa du betalar för. Jätte smidigt och jätte bra.
Men då har hacking blivit en vanlig förtelse. Fingerfärdiga människor med alldeles för mycket fritid och alldeles för lite soltid som sitter och hackar sig in på företagets sida och tar reda på dina kortuppgifter, och så var vi där igen.
Du blir av med dina pengar. Jag ska vara ärlig och säga att jag använder både internet och kort. Sällan jag har kontanter på mig. Nästan aldrig. Bara små summor som en tjuga eller kanske en femtilapp. Max en hundring.

Så för att summera inlägget.

Person rånen försvinner. Men hacking och skimming har blivit populärt.

Blir du utsatt för skimming eller hacking och de kan bevisas så får du 9/10 gångerna pengarna tillbaka.

Men blir du utsatt för ett person rån får du inte tillbaka pengarna, samt att de kan göra dig illa fysiskt och psykiskt.

Om jag får välja vilket sätt jag vill bli rånad på så tar jag inget av dem. Jag vill ha ett säkert samhälle där jag kan gå på stan och lita på folk.

Jag vill inte bli bitter och misstänksam mot folk. Jag vill ha ett samhälle där jag kan möta en människa på stan eller på birsta som jag kan hälsa på utan att jag tas som en idiot eller en galning.  För idag är det ovanligt att folk hälsar vänligt på varandra.

Alla tänker på sig själv i alla lägen. Tappar en gamling någonting i kön så pustar folk bakom istället för att böja sig ner och ta upp saken till gamlingen och säga varsågod herrn/dam. Ska det vara så himla jobbigt?

Ska det vara så jobbigt när en gamling vill betala med kontanter eftersom de har gjort det i hela sitt liv. Är det så himla jobbigt att en gamling vill använda sig utav alla kuponger tidnignarna skickar ut. Det skulle jag också göra ifall jag vart tvingad till att leva med den jävla pensionen folk har idag.

Så min uppmaning är att SLUTA pusta åt en gammal människa. Stressa inte genom livet. Det är för kort. Snart står du själv och blir stressad över att en människa står och pustar för att du tar lång tid på dig i kassa kön.


Min utmaning till dig är, att välj en kö där de står en gammal människa och njut av lugnet. Bli inte irriterad och arg. Njut. Pröva det.

Så tills nästa gång. Ha det bra och kom ihåg,jag har nu utmanat dig. Vågar du anta den utmaningen??

Pierre Hammarström.


Kommentarer
Postat av: Lina

Tack Pierre. Det känns lite bättre nu tack och lov :)

2011-04-25 @ 17:34:13
URL: http://linaelina.blogg.se/
Postat av: Elin

Grym design du har på din blogg. Har du gjort den själv? Riktigt snyggt i alla fall!

2011-07-11 @ 08:32:07
URL: http://gravidforsakring.net

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0